Even wennen - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Noa Waveren - WaarBenJij.nu Even wennen - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Noa Waveren - WaarBenJij.nu

Even wennen

Blijf op de hoogte en volg Noa

01 Oktober 2015 | Indonesië, Sukabumi

Even weer een nieuwe update hier vanuit de jungle. Bij Mul, een vd keepers achterop om in het internet cafe te gaan. Stel je voor, je zit achterop de scooter bij iemand die kleiner is dan jij, waarvan je over de helm kan kijken, en dat wil wat zeggen want ik ben al niet al te groot. Af en toe vliegen je benen omhoog omdat je omhoog gaat, je wangkwabbetje wapperen in de wind, je maag wordt zo erg heen en weer gegooid als sla in een slacentrifuge, maar dat terwijl je geniet van het prachtige uitzicht, tussen de theeplantages, het goeie leven.

Het gaat al steeds beter. Ben gelukkig niet meer alleen, er zijn hier nu een Amerikaans koppel, John en Nadia, een Nederlands meisje Sharon en een Nederlandse vrouw die hier op Java heeft gewoond, Christine, dus t werk wordt leuker, kan er meer van genieten, en ook ’s avonds tijdens t eten is t leuker!
Over het eten gesproken, tja, veel hetzelfde. ’s Middags en ’s avonds krijgen we rijst met of groente, kip, soja spul, ei en soms kroepoek. Ze frituren hier ongeveer alles, en knallen alles in een grote wokpan vol olie, dus heel veel vitaminen krijg je hier niet, maar.. daar zorgt het fruit wel voor.
’s ochtends is het even anders, je moet namelijk zelf je ontbijt regelen. Dat was even zoeken, wat nou een beetje prima is om te eten. Tot nu toe eet ik vooral yoghurt drink, fruit en granenkoekjes, best prima dus, kopje thee erbij, genietend van het uitzicht om kwart voor 7 ’s ochtends, heerlijk!
En het werk..
Meestal begin je in de ochtend met het bereiden van eten, of het verzamelen van bladeren voor de walibi en het hert, en als je daarmee klaar bent ga je met een van de keepers mee om daar de hokken schoon te maken: de etensresten van gisteren bij elkaar vegen, beetje schoonspuiten en het eten verspreiden over het hele hok.
Dan heb je dus lekker 2 uur vrij, waar ik dan ook wel echt van kan genieten, ook van het eten, want van zo’n werkdag krijg je toch wel trek.
En dan ’s middags, tja dat verschilt, of je maakt de schildpad poolen schoon, of je maakt enrichment, je bereidt nog wat voedsel. Het is natuurlijk leuk om het met een andere vrijwilliger te doen, maar ook met de keepers kan je je hartstikke goed vermaken! Ze vinden het hartstikke leuk om Nederlandse woorden te leren, al kennen ze er al een heleboel… Mafkees, lekkerding, lekker kontje, wat scheldwoorden.. jaa de nederlandse vrijwilligers hebben ze al de nodige woorden geleerd..
Voor de rest leren zij jou ook een paar woordjes in het Bahasa, wat de algemene Indonesische taal is, of Sundanees, wat het dialect is dat ze hier allemaal tegen elkaar praten.
Alia had wel een paar woordjes Sundanees geleerd, maar een spande toch wel de kroon. Het sundanese woordje voor ‘een beetje’ is sukadik, ofterwijl suck a dick. Dus als vrijwilliger is het wel leuk om tegen een van de keepers te zeggen: He Usup, can you help me suck a dick? We vragen ons af of ze het begrijpen,.. want ze lachen er wel om, maar dat soort geintjes zijn altijd wel leuk om te maken.
Als je dan klaar bent met het werk, ga je even terug naar het foodhouse. Giseren kreeg ik een gekookte banaan aangeboden, dat is dan wat ze als lunch eten, samen met een sigaretje, muziekje erbij, ‘enjoying life’

’t park is prachtig, heel groot, begin nu een beetje de weg te kennen. Wat wel gek is om te beseffen is dat de meeste dieren hier gewoon niet weg gaan, die niet vrij kunnen worden gelaten, omdat het een heleboel paperwork en geld kost, en natuurlijk een goede plek vinden. Java heeft vrijwel overal mensen wonen, dus kan je niet zo even een panter loslaten..

Na een werkdag neem je een verfrissende ‘douche’ , lees: marteling. Deze douche bestaat uit een grote bak water, met daarin een klein bakje, waarbij je koud water over jezelf heen schept. Maar ik moet zeggen, ’t begint nu te wennen, en ik kan er al bijna van genieten, bijna.. ’t maakt tenminste dat je je schoon voelt!
Want je wordt namelijk wel vies.. Een van de Oerang Oetangs, t mannetje Dodi, heeft de gewoonte ontwikkeld om mijn aandacht te vragen op een iet wat ranzige manier, namelijk door me te achtervolgen en op me te spugen.. en ik moet zeggen dat hij goed kan richten.. dus meestal gebruik ik een van de keepers als menselijk schild, alleen zijn ze natuurlijk niet zo groot, dus of dat nou zo veel zin heeft..
Verder heb je nog Ben Ben, t baby beertje, die als die zenuwachtig is aan zn voet gaat zuigen. De moeder van Ben Ben is verbrand en op dat soort momenten besef je wel hoe goed de keepers allemaal hun werk doen, omdat Ben Ben hier waarschijnlijk ook blijft.

Nou, beetje lang, maar misschien ook nu weer een iets beter beeld van het werk hier en wat er allemaal gebeurd.
Vind het hartstikke fijn dat er nu meer vrijwilligers zijn en ik er meer van kan genieten!
Nog bedankt voor de reacties van het vorige verhaal 
XXX

• 01 Oktober 2015 - 09:32

Peter:

Geweldig verslag ! Erg leuk geschreven weer. We hebben een paar keer erg moeten lachen. Goed om je net ook weer gesproken en gezien te hebben. Je doet het goed ! Niet teveel vooruit denken, leef met de dag. Liefs, pap

• 01 Oktober 2015 - 10:38

Fokalien:

Noa, leuk om je verslag te lezen. Je schrijft erg beeldend, maar nog fijner te horen, dat het na je moeilijke start beter gaat en dat je kunt gaan genieten. Het lijkt me prachtig daar. Blijf het stoer van je vinden dat je dit bent gaan doen.

• 01 Oktober 2015 - 10:41

Jessie:

Wat een leuk verslag en lekker lang! Rijst is jouw lievelingseten..Bofferd! Goed je net ff gezien te hebben. Zet m op!
    Wat veel soorten beesten daar (kijk je wel uit..) Al een operatie in de plannig?? xxx

• 01 Oktober 2015 - 12:44

Jane :

Wauw No je schrijft echt super leuk!
    Ik leef helemaal met je mee in deze nieuwe wereld voor je.
    En stiekem maak je me heel erg jaloers.
    Maar fijn om te lezen dat je nu lekker kunt genieten!
    Xxx Jane

• 01 Oktober 2015 - 12:46

Jane:

*in deze nieuwe wereld van je! Oeps haha
    Hou ons op de hoogte!

• 01 Oktober 2015 - 13:59

Sasja:

Leuk leuk leuk! Lang vinden we niet erg hoor, is juist leuk, maar dat sigaretje? Daar hebben we het nog even over, hahaha

• 01 Oktober 2015 - 14:45

Josse:

Leuk verhaal no! Ik zie het helemaal voor me hoe je jezelf probeert te beschermen met een levend schild, ergens doet me het denken aan tomaat ontwijken ook al was je toen de aap...

Ben benieuwd naar alle verhalen die nog komen!!

X jos

• 02 Oktober 2015 - 15:25

Annemarie:

Hoi Noa, als je dit leest, kom je waarschijnlijk weer net van de brommer met een omgedraaide maag, stel ik me zo voor. Prachtige verhalen heb je! Heel leuk om te lezen en te horen hoe het met je gaat. Knap hoe je het allemaal doet, met zo'n lastige start. Fijn dat je gezelschap hebt nu! Kijk je wel uit met die Bokito?
    Groetjes Annemarie.

• 04 Oktober 2015 - 11:13

Sam:

Hee bo! Klinkt geweldig allemaal, ben blij voor je (en jaloers). Nou, de start was matig maar nu gaat alles toch lekker? En over dat sigaretje praten wij ook nog wel eventjes jongedame. Veel plezier nog bo! Ik kijk uit naar je volgende verslag en zoals ik al: gewoon terug spugen op Dodi!

xx

• 04 Oktober 2015 - 21:36

Tim:

Zus,

Het is niet de bedoeling dat je beter schrijft dan ik he..
    Neehoor, mooi verhaal weer. Wat een ervaringen! Fijn dat je je steeds meer op je plek voelt en dat er steeds meer vrijwilligers bij komen!

Wat betreft meneertje Dodi.. laat die Oerang Oetang eens zien wie hier de baas is en spuug een keertje lekker terug.

Zoals Sam en Sasja al zeiden; sigaretje? Lekker zeg. Gaan we het inderdaad nog wel even over hebben hoor. De verschillende merken en welke wel en niet lekker zijn natuurlijk.

Geniet maar lekker verder Bo!
    Altijd blijven lachen.

xx Tim

• 05 Oktober 2015 - 17:09

Oma En Opa Van Waveren Hogervorst:

Lieve Noa,
    Wat een mooi verslag weer!
    Je vind het vast fijn dat er meer jonge mensen bij het gezelschap zijn.
    Vraagje: heb je naast de werkzaamheden ook vrije tijd voor jezelf?
    Oma heeft geporbeerd jou te bereiken via hangouts.
    Dat mislukte.Sasja dacht dat jij die verbinding zou kunnen openen.
    We blijven het proberen.
    Is het nu regentijd op Java?
    Ben je lekker bezig met de dieren.
    Oma vond het brommerverhaal een beetje eng.
    Geniet maar verder en ....tot het volgende contact.
    Kussen van ons.

• 05 Oktober 2015 - 22:16

Maarten:

Stoer verhaal hoor. Wat een ervaring. Geniet ervan. Groetjes

• 05 Oktober 2015 - 22:17

Joris:

Eeey noa.
    Klinkt goed allemaal daar.
    Veel plezier en vermaak je goed

• 05 Oktober 2015 - 22:20

Noor:

Wat een leuk verhaal!
    Je schrijft leuk. Fijn je verhaal te lezen. Het gaat goed lees ik. Dikke kus!!

• 06 Oktober 2015 - 14:35

Noa Van Waveren:

Ho ho niet te hard van stapel lopen lieve broertjes van me! T sigaretje was van de keepers!
    Oma ik heb je toegevoegd, kan je dat zien?
    XXX

• 06 Oktober 2015 - 17:08

Stephanie:

Heeee Noa, wat goed om te lezen en heel erg fijn dat je steeds meer went. Moest erg lachen om de spugende oerang oetang :-) Je ziet wel dat je het schrijven niet van een vreemde hebt... Heel veel liefs vanuit het altijd bruizende Lochem x

• 07 Oktober 2015 - 12:50

Henk:

Hallo Noa,
    Mooi verhaal en leuk dat het je prima vergaat. Veel plezier verder en geniet ervan!

• 08 Oktober 2015 - 16:28

Opa En Oma:

Lieve noa, net een prachtige foto gezien van jou, van de bruiloft.wat mooi zeg.
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Bedankt voor je brief, zeer gewaardeerd.
    We vieren het met jou nog dunnetjes over tzt. Hou die bruine harige spugende aanbidder een beetje op afstand.
    We zijn benieuwd naar je verdere verhalen. Heel veel liefs!!

• 10 Oktober 2015 - 17:22

Mieke:

Lieve Noa,
    Heel leuk om jouw verhalen te lezen! Vooral niet korter gaan schrijven hoor, prima zo!
    Echt knap dat je het zo op pakt, super spannend allemaal in het begin lijkt me.
    Dat stukje over dat douchen, echt iets voor jou zeg, douchefanaat als je bent ;-) ....
    Tot gauw weer, kijk uit naar nieuwe verhalen.
    Veel liefs en groetjes

• 11 Oktober 2015 - 17:11

Roosmarijn:

Lekker lang verhaal ja! Maar wel echt leuk om te lezen elke keer.
    Vind het super fijn voor je dat die mensen erg leuk en gezellig zijn. Dat helpt veel.
    Wel spannend nog steeds hoor! Maak je veel foto's! Haha. Wil veel zien van je als je terug bent!!
    Super super lief die beesten van je! Haha. Moest gewoon lachen toen je vertelde over die oerang oerang haha! Heerlijk dat beest. Echt hahahaha. Ik zou keihard lachen als ik dat zou zien gebeuren