Zweet, lesgeven en zweet - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Noa Waveren - WaarBenJij.nu Zweet, lesgeven en zweet - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Noa Waveren - WaarBenJij.nu

Zweet, lesgeven en zweet

Blijf op de hoogte en volg Noa

22 November 2015 | Cambodja, Sâmraông

Nouu, mn eerste officiele verslag vanuit cambodja! Eens even kijken waar te beginnen!
Vanuit Siem Reap dus met de auto naar Samraong, prachtige weg! Eerst dwars door de rijstvelden, vervolgens door een soort savanne achtig landschap, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar met de zonsondergang geeft het een prachtig beeld! Het is een stuk rustiger op de weg dan in Indonesie! Tenminste, zo lijkt het, wat ik heel prettig vind! Niet zo chaotisch, niet zo veel getoeter, maar misschien ligt dat aan het feit dat we richting een rustiger gedeelte van Cambodja gaan.
Op mn project aangekomen kom ik er achter dat er een stuk of 10 verschillende vrijwilligers zijn, genoeg gezelligheid dus. We weten met zn allen aan een grote tafel, dus veel mensen om je heen.
Maar onze kamer…. Wauw…. We slapen met zn 3-en in een kamer met 1 ventilator die een bereik van 10 centimeter heeft, dus veel verkoeling geeft het niet. Vandaar dat ik dan ook de eerste nacht 33 keer wakker ben geworden. Ik geef toe, ik heb werkelijk nog nooit zoveel gezweet als die eerste nacht, zo ongelofelijk heet was het! In de ochtend is t heerlijk, in de loop van de middag is het gewoon niet uit te houden, en in de avond blijft het rond de 28 graden…
Over avond gesproken, je kan niet rondlopen zonder dat je 5 sprinkhanen op je benen hebt zitten, 15 vliegjes in je gezicht, en 23 andere kleine beestjes verspreid hebt zitten over je hele lichaam. Dilemma dus: Of lange kleren dragen, maar je helemaal de pleures zweten, of niet zo veel zweten maar bedolven worden onder de insecten.. Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de twee het beste is.

De lesdag. Om kwart voor 8 stappen we op ons fietsje, geweldig! Ik vind het heerlijk om daar rond te fietsen! Het is een behoorlijk arm gebied, dat wel, maar wat heerlijk! Op weg naar school is er zoveel te zien! Mensen op straat, ‘winkeltjes/kraampjes’ , veel afval, kippen, honden, katten, koeien midden op de straat, palmbomen langs de weg, maar het leukste van allemaal: kinderen die de weg op komen rennen om je een high five te geven en heel hard: hello te schreeuwen! En dan elke morgen weer. Wat een heerlijke manier om daar welkom te worden geheten!
Op t schooltje aangekomen loop je naar je lokaaltje toe. Er zijn er daar 8, waaronder een kleuterklas en een beginnersklas, en voor de rest level 1 t/m 6. Mijn klas is level 4, maar dat had net zo goed level 1 of 6 kunnen zijn, t werd me random toegewezen. De lokalen zijn meer houten hutjes, die door veel vrijwilligers zijn opgeknapt. Vandaar dat op elk lokaal dan ook: donated by… of : painted by… from… op staat. Leuk om te zien dat zoveel verschillende mensen uit verschillende landen zo goed hebben geholpen.
Maargoed, om 8 uur sta je dus voor je lokaal, alle leerlingen staan op, sluiten hun handen in een en beginnen te zingen: goodmorning teacher, how are you today? Waarop wij antwoorden: I’m fine, thank you, how are you? Zij: I’m fine, thank you teacher! Wij: you can sit down now! Dat laatste MOETEN we zeggen, anders blijven ze gewoon staan. Heel raar gevoel om dat de eerste keer te doen, voel me echt een soort god, bizar, maar inmiddels ben ik t ook wel gewend.
De ochtend bestaat uit les van 8-9, pauze van 9-9:25, les van 9:25 tot 10, pauze van 10-10:25, en dan t laatste half uur is spelletjes spelen tot 11. We moeten de kinderen 2 bladzijden uit een boek leren, zelf hebben ze alleen een schriftje en een pen. T is trouwens een school voor alleen arme kinderen, kinderen met rijke ouders mogen hier niet naartoe.
Deze week moesten we de kinderen bijvoorbeeld 6 jobs leren, en nog wat kleine dingetjes. T lijkt weinig, dat dacht ik tenminste in t begin, maar t niveau is behoorlijk laag, wat t een stuk moeilijker maakt. Laatst moesten we ze bijvoorbeeld ‘great idea’ of ‘school show’ uitleggen… ja dat is toch best lastig in t engels als ze t niet begrijpen.. Gelukkig is de principal heel behulpzaam en kan hij ons vaak helpen om te vertalen.
’t laatste half uur doen we dus spelletjes, en vooral t spelletje point the word, wat ze helemaal geweldig vinden! Diegene die dat heeft bedacht mag van mij echt een award krijgen! T spel: 2 leerlingen staat voorin de klas, klaar om te rennen, en wij zeggen dan een woord/tekening/persoon die ze moeten tikken. Leuk is het dan om te zeggen dat ze de principal moeten tikken, en leuker is t als de principal dan ook wegrent, zodat iedereen begint te juichen en te gillen. Elke klas speelt dit spelletje, dus t laatste half uur is behoorlijk chaotisch, maar ik hou ervan! Kan er heel erg van genieten om daar naar te kijken!
Van 11 tot 2 hebben wij dan een pauze, waar de meesten thuis in de hangmat liggen te lezen, slapen, muziek luisteren of gewoon met elkaar kletsen.
Nou, zo ziet mijn week eruit, maar elke dag is natuurlijk anders! Ik vind t heerlijk om de pauzes met de kleintjes te spelen, kietelen, geinen. Heb ook mn eerste tekening gekregen

Dit weekend zijn we naar Siem Reap geweest, ook wel even lekker om er tussenuit te zijn, want buiten school kan je niet veel doen daar, maar heb de gouden tip van mn allerliefste oudjes gekregen: lekker niks doen, relax, kon je thuis als de beste!
Maargoed, Siem Reap, lekker om even iets anders te eten dan rijst, aan t zwembad te liggen, of tempels te bezoeken.
Vanochtend hebben we de sunrise bij Angkor Wat gezien! T ging niet helemaal zoals gepland(verrassend) dus hebben we de echt oranje gloed niet gezien, maar daardoor waren we wel bij een andere extreem mooie tempel terwijl iedereen nog bij Angkor Wat was. En t is druk! Niet te zuinig, zoveel mensen zijn er! T is echt een battle om een goeie foto zonder toerist erop te krijgen, al heb ik waarschijnlijk zelf ook genoeg foto’s geruïneerd hehe
T park zelf is echt extreem, maar dan ook extreem groot! We hadden van een vd volunteers t nummer van een tuktuk driver gekregen, dus die hadden we dan ook met open armen in ontvangst genomen!
Van de ene tempel naar de andere, echt heel mooi allemaal! Je loopt midden tussen de bush bush, helaas veel touristen, maar zoals ik al eerder zei, ben er zelf ook een, dus niets aan te doen!

Op t heetste punt vd dag even terug naar t hostel, daar aan t zwembad liggen, banaantje eten (hele tros 1 dollar, nomnomnom) en dan rond 3 uur weer terug voor de sunset. Wederom weer ontzettend mooi! Helaas blijven de pechmomenten komen (t zat me weer eens niet mee) want de camera was leeg… En mn idiote hoofd (al weer) had er niet aan gedacht om een oplader mee naar Siem Reap te nemen… Geen fotos met de camera voor mij, maar wat zouden we toch zonder de verschrikkelijke technologie van tegenwoordig moeten : mn telefoon. Gelukkig maar!

Nou, morgen laatste dagje in Siem Reap, even wat lekkers halen voor in Samraong (pindakaas yeah), en dan weer een nieuwe week school.
Onee wacht!! Heb weer eens extreem veel geluk, want we zijn uitgenodigd voor een bruiloft op maandag! Een van de Cambodjaanse leraren gaat trouwen!! Echt toppie, dus dan krijgen we ook een cambodjaanse bruiloft te zien!!! Kijk er heel erg naar uit, heel benieuwd!!!!!

Nou, ideuu

  • 22 November 2015 - 08:53

    Marloes:

    Wat een leuk verslag weer! Goed drinken hoor! En veel plezier op de bruiloft.

  • 22 November 2015 - 09:54

    Papabeer:

    Wat leuk ! Je doet daar dus enorm nuttig werk. En wordt enorm populair. Kijk maar uit dat je niet naast je schoenen gaat lopen en sterallures krijgt. Wel goed smeren/spuiten tegen die insecten ! En dan maar nog een keer naar Angkor Wat, met een fototoestel dat wel werkt. Over werkend fototoestel gesproken: komen er nog een paar foto's mee de volgende keer ?

  • 22 November 2015 - 11:57

    Jessie:

    Wat gezellig om te lezen, heel erg leuk! Ik zou daar maar een paar maanden blijven, lijkt super tof en het schijnt minder warm te worden! En weer een bruiloft, ben benieuwd, toestel aan de oplader....
    En de week er op jouw introductieweek, ook gaaf! Nou, leuk leuk weer. Zet m op, blijf bij je zelf en blijf schrijven. Wij genieten er van! xxxx

  • 22 November 2015 - 12:09

    Noa Van Waveren:

    Heb foto's geprobeerd, staan er een paar bij foto's maar de helft pakte die niet dus ga t via facebook doen!

  • 22 November 2015 - 12:30

    Jessie:

    O.k. ben benieuwd!

  • 22 November 2015 - 13:48

    Oma En Opa Van Waveren Hogervorst:

    Alweer zo'n uitgebreid verslag.
    Hardstikke goed hoor!
    Zo'plaatselijke bruiloft lijkt ons heel leuk.
    Geniet er maar van.
    We kijien alweer uit naar het volgende verslag.
    Kussen,
    Oma en Opa

  • 22 November 2015 - 20:03

    Cora Clements:

    Ha Lieve Noa, Ik zie dat je vandaag hebt geschreven, dus ben ik lekker op tijd om je een fijne dag toe te wensen bij alweer maar een bruiloft. Je boft wel zeg! Oftewel....je valt met je neus in de boter.
    Fijn dat je zo geniet, ga lekker door zo.
    Kijk uit naar het volgende bericht. Liefs vanuit Scheveningen. X Cora

  • 22 November 2015 - 22:11

    Tim:

    Het project klinkt allemaal heel leuk. Doet me denken aan Afrika. Gezellig met alle volunteers eten en tijd spenderen. Maar ook bij het werken met kinderen kan ik me iets voorstellen, alhoewel ik het maar één dag heb gedaan in Afrika. Wat je schrijft is erg herkenbaar, leuk!!

    Zo gaan er nog een heleboel slaapplekken komen bootje. Lekker zweten!

    Blijf genieten en blijf schrijven!

  • 24 November 2015 - 23:41

    Noor:

    Wat een leuk verhaal weer! Geniet lieverd! Wat moet je aan als je naar een trouwerij gaat zonder peentjes te zweten....
    Dikke kus

  • 25 November 2015 - 23:35

    Samuel:

    Zo bo,
    man man man, wat ben ik jaloers zeg. Ongelofelijk gaaf! En je schrijft ook zo heerlijk!
    Ik ken je pijn van maar 1 ventilator in bezit hebben in hete nachten, dat is niet genieten. Ik legde wel eens mijn half natte handdoek van na het douchen over me heen. Helpt een beetje hahaha
    Maar ontzettend gaaf zussie ga zo door! En zoals tim ook zei, blijf schrijven! Dan blijven wij lezen!!
    xx

  • 27 November 2015 - 11:14

    Steph:

    Leukleuk allemaal....dus er komt weer een mooie foto van jou nu je weer een bruiloft hebt!? Ga lekker door met schrijven hoor, wij genieten ervan! En fijn dat je de familie in januari jouw kant opkomt he? Daar zul je (en hun) naar uit kijken. Veel liefs!

  • 13 December 2015 - 15:07

    Roosmarijn:

    Goh wat leuk zeg!
    Ik heb heel hard gelachen wat je allemaal beschreef toen je daar net in Cambodja was en je daar je eerste nacht sliep en hoe je dat beschreef met al die insecten.
    Wat lekker zeg! Al wat op? Lekker knapperig man.
    Ik kan ze hier in de Albert Heijn kopen, maar ik gruwel ervan..

    Ik ben echt heel erg benieuwd hoe de bruiloft was gegaan!
    Veel meegemaakt? en zit daar nou veel verschil in vergeleken met de bruiloft bij je eerste bestemming?

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noa

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 21294

Voorgaande reizen:

20 September 2015 - 15 Juni 2016

Mijn rugzak en ik

Landen bezocht: