Tijd vliegt als je het leuk hebt - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Noa Waveren - WaarBenJij.nu Tijd vliegt als je het leuk hebt - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Noa Waveren - WaarBenJij.nu

Tijd vliegt als je het leuk hebt

Blijf op de hoogte en volg Noa

07 December 2015 | Cambodja, Sâmraông

Goh mn derde weekje al, wat gaat de tijd snel!
Afgelopen weekend zijn we t weekend in Samraong gebleven. Dit waren dan ook 2 rustige dagen, want er is hier vrij weinig te doen. Een beetje rondfietsen, een wandeling maken, de omgeving verkennen, en voor de rest heerlijk in de hangmat liggen, relaxen.

Deze week moest ik wisselen van klas, omdat er dus veel vrijwilligers zijn weggegaan. In plaats van level 4 kreeg ik nu level 3, een hele verandering. Een stuk meer ook, dit keer rond de 17, en praten wat ze doen! In level 4 gaf ik samen met een andere vrijwilliger les, Capucine, maar level 3 doe ik dus in mn eentje, wat het een stuk moeilijker maakt om ze stil te krijgen en te laten oplaten, een uitdaging dus wel.
De eerste dag was vooral pittig, zij kregen een nieuwe leraar, terwijl ze daarvoor dezelfde leraar voor 3 maanden hadden, en ik kreeg weer een nieuwe klas met nieuwe kinderen en nieuwe namen, op een ander niveau. Even uitvogelen dus hoeveel ze weten!
Maar gelukkig ging t na een paar dagen stukken beter, begin een beetje in de gaten te krijgen hoeveel ze weten en wat voor soort oefeningen ik kan doen.

Op t speelterrein staat een kleine houten ‘glijbaan’ , waarbij ze met zn allen tegelijk er vanaf glijden, terwijl 1 iemand onderaan blijft zitten, zodat je een soort rups effect krijgt, en iedereen er aan t eind afvalt. Hartstikke leuk om te zien, nog leuker om mee te doen! Dus ik onderaan, beenspieren aanspannen, 9 kindjes achterop, lachen gieren brullen vd pret, en na een tijdje, als iedereen zit, mn benen ontspannen, zodat we allemaal naar voren knallen en boven op elkaar terecht komen. Echt super dat, zoveel glimlachende gezichten, mijn glimlach misschien nog wel het grootst!
Verder geven ze 1 keer in de zo veel tijd met zn allen de bomen en planten water. In t midden van t terrein is er een groot poeltje, met behoorlijk ranzig water, maar als t weer zover is pakt iedereen een paar lege verfblikken, en stappen een paar t poeltje in en geven de blikken door aan anderen, echt teamwork dus! Prachtig om te zien, wederom leuker om te helpen! Dus ik t poeltje in, oppassen dat je er niet in valt, want nee, dat wil je niet, blikken die aan worden gegeven of naast je worden gegooid, en doorgeven maar! Af en toe een watergevecht tussendoor, of een waterval creeëren! Vind t heel leuk om hier naar te kijken, hoe ze allemaal samen werken, alle levels door elkaar, en hier ook echt van genieten!

De komende 1,5 week blijf ik level 3 les geven, en dan mn laatste week level 4 weer. De kindjes zijn zo schattig! Zelfs toen ik in level 3 les aan t geven was komen er af en toe 2 kindjes langs (Sina en Kermies), arm in arm, om me een tekening of een andere knutselcreatie te geven, ja daar smelt ik van! Een van de meisjes van level 4, Sopheak, heeft me zelfs oorbellen gegeven! Dat is toch wel ultiem schattig! Gemengde gevoelens though, want ik wil natuurlijk niet dat ze haar geld aan mij uitgeeft, maar ik moet zeggen dat ik er wel extreem blij van werd!

Na zo’n leuke dag fiets je weer lekker op je fietsje naar huis, in mijn geval vrijwel elke dag een andere fiets, omdat ik nou net elke keer degene pak met een lege band… Thuis aangekomen douchen met mijn muggenvriendjes en mijn nieuwe kamergenoot: Sandy de superspin…. We zijn al beste buddies geworden!
Oh en vergeet Karel de kakkerlak niet, die vrolijk naar me stond te staren toen ik s nachts even een plasje moest plegen… Na een lange staarwedstrijd toch maar besloten dat we waarschijnlijk niet zulke goede vrienden zouden worden, dus heb m maar even gevangen, met de gedachte dat ik m morgen wel naar buiten zou doen. Maar zo ver kwam t niet, want ’s ochtends was Kareltje naar de vrijheid gaan zoeken, met succes..
Nee dit is niet het einde van Karel’s verhaal, want ik heb die kleine vriend weer gevonden toen ik op de wc zat. Sara, een van de andere vrijwilligers zei dat ze m wel even zou pletten… zonder succes… Na een paar gemiste klappen met een bus zonnebrand en een flink pak water heb ik m uiteindelijk gevangen en door de wc gespoeld (gaf me uiteindelijk nog een slecht gevoel ook..)
Genoeg spanning dus!

T volgende weekend weer thuis gebleven, maar dit keer iets meer ondernomen. Met Tim, een Australische man die hier al een jaar zit en tevens een professionele fotograaf is, de sunrise bekeken, wauwie!! Heel mooi! Aan een rivier, zodat alles werd weerkaatst en de rest van de lucht prachtig geel, oranje en roze kleurde!
Daarna nog even doorgelopen, over t marktje, waar iedereen om half 7 al druk bezig was zijn spullen te verkopen (waaronder 8 varkenshoofden…) om vervolgens te eindigen bij de rijstvelden, prachtig! We liepen over een smal paadje met aan weerszijden onderwatergelopen rijstvelden, waar 2 vrouwtjes bezig waren met bepaald soort plantjes te verzamelen, wat een prachtig beeld gaf!

Rond de middag met z’n 4en een taxi geregeld en op naar een rivier om te zwemmen. Wederom weer prachtige omgeving!! T was een rivier met aan de zijkant een soort natuurlijke glijbaan over de gehele lengte, en daar onder een dun laagje water. Dus wij (in onze kleren natuurlijk) t water in lekker zwemmen, en t beste gedeelte, tussen de locals, terwijl zij kleine oestertjes aan t vangen waren! Zij vonden t hartstikke leuk dat wij daar met hun aan t zwemmen waren, en wij vonden dan weer leuk om hun te helpen met vissen, wat we dus ook vrolijk hebben gedaan!
Ik wilde nog naar de overkant van de rivier, dus ik vroeg of dat te doen was : oh yes, i think so, but don’t go further cause there can be crocodiles over there… well.. dat geeft mij nou niet echt een fijn gevoel.. Oh and by the way, don’t go to the left, cause somebody died there! Goh, bedankt voor de tips!
Aan t eind nog een paar keer vd ‘glijbaan’ afgegleden wat leuke foto’s heeft opgeleverd en dan door naar onze volgende bestemming, een klein tempeltje. Niet heel bijzonder, maar wel mooi om te zien.
Om de weg naar huis nog over een oude brug gereden, ook mooi, om halverwege te stoppen voor een andere brug, nouja brug, verzamelen oud hout. We besloten dan ook om eerst de auto uit de gaan en te kijken hoe stevig deze ‘brug’ was. Super roestig, veel oud hout en enorme gaten waar ik zo tussendoor kon vallen. Nou nee dankje, ik heb nou niet echt de behoefte om daar overheen te rijden!

En nu in Siem Reap, om morgen mijn cultuurweek (eindelijk) met 4 andere, nieuwe vrijwilligers te beginnen, heb er zin in!


  • 07 December 2015 - 08:41

    Marloes:

    Owwww lekker die beesten op het toilet .... Mocht je spinnen en kriebelbeesten angst hebben gehad, zo kom je er vanzelf af :-) Liever een Kareltje in de ogen kijken dan in de rivier een krokodil ontmoeten zou ik zeggen!!!! Klinkt allemaal fijn, zo leuk met die kinderen. Heel bijzonder dat je die oorbellen hebt gekregen. Wat heb je een heerlijke tijd! Geniet er weer van. Dikke kus Marloes

  • 07 December 2015 - 08:48

    Peter:

    De foto's hebben we al gezien. Leuk om nu het verhaal erbij te horen. Wat een leuke ervaring is dit zeg. Denk je dat die kinderen een 50-jarige, kale meneer ook leuk zouden vinden als leraar ? Ik hoor het wel. Veel plezier deze week met je introductieweek. Liefs, pap

  • 07 December 2015 - 13:06

    Jessie:

    Lekker verhaal weer, zeker met de foto s erbij. Wat een grappige, bijdehante, mooie kinderen. Volgens mij heb je je handen er vol aan. Niks timide...of wel?
    Die kakkerlakken en spinnen geloof ik wel...maar krokodillen...doodeng! Ben reuze benieuwd naar volgende week! Leuk hoor, veel zin in? Veel liefs, kus...xxxx

  • 11 December 2015 - 15:04

    Sam:

    Fijn dat je zoveel kamergenootjes hebt bo! Kan je lekker met hun 'converseren'.
    Super gaaf verhaal weer, je schrijft echt heel mooi en creatief! Ben zeer jaloers...
    Geniet van volgende week en de rest van de tijd en tot het volgende verslag :D

  • 13 December 2015 - 13:19

    Oma En Opa V.W.h.:

    Het blijft allemaal leuk om te lezen.
    Je hebt toch wel een interessante reis!
    Geniet de komende tijd.
    Wij hebben een leuk Sinterklaasfeest bij Sasja gevierd.
    De drie meiden waren zeer vertrouwelijk met de oude Sint(een kennis van Sasja(nederlander)
    Succes met jouw kinderen daar.
    Kussen,
    Oma en opa.

  • 13 December 2015 - 15:18

    Noor En Maarten:

    Haha die Karel. Zwemt nu bij de kroko.
    Leuk verhaal weer! Wat leuk dat je lesgeven. Wil je misschien t onderwijs in?
    Veel plezier en gauw een skyoe?
    Dikke kus

  • 13 December 2015 - 15:39

    Roosmarijn:

    Lekker zeg een beetje rond hangen.
    Al een paar krokodillen gezien? En die overleden persoon?
    Lekker zeg. Geen bacteriën ofzo hahaha.
    Super tof..
    Veel plezier met de cultuur week No!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noa

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 21240

Voorgaande reizen:

20 September 2015 - 15 Juni 2016

Mijn rugzak en ik

Landen bezocht: